GeccoDots-ödlan

När vi fick förfrågan av Susanne Ahlberg att ta fram ett lika framgångsrikt varumärke som Genovis blev vi exalterade. Riktlinjerna vi fick utgå att ifrån var företagsnamnet GeccoDots som skulle visualiseras med hjälp av en ödla.

Hur en ödla gör ett företag framgångsrikt

Vem som helst som hör order gecko förknippar det med en ödla. Det var viktigt att få rätt färg på företagsnamnet i logotypen i relation till ödlans färg. Genovis dotterbolag ville sticka ut i mängden.

En av naturens skickligaste tillverkare av nanostrukturer är Gecko-ödlan, som med hjälp av nanometerstora strån under tårna kan hänga upp och ned i tak. GeccoDots har fått sitt namn efter Genovis och Gecco samt från ordet dots som symboliserar de nanostrukturer som GeccoDots producerar och marknadsför som kontrastmedel inom medicinsk avbildning.

Vår grafiska formgivare Miyuki Kazeto tog sin an utmaningen med liv och lust. Snabbt tog Miyuki fram några ritningsförslag på en ödla med tummen upp. Vår uppdragsgivare jublade och valde ut en av ödlorna.

Sedan kom vi til färgkombinationerna mellan färgen på ödlan och namnet. De flesta tillgängliga färger och jämförelser såg dagens ljus i Miyukis dator. Tillslut fick vi fram några mycket bra färgkombinationer. Det är viktigt beslut för kunden, och tar många gånger tid att utse den perfekta logotypen, eftersom den blir så starkt förknippad med verksamheten.

När slutligen logotypen var bestämd fortsatte arbetet med att komplettera logotypen med andra grafiska element såsom visitkort, hemsida, produktblad, foldrar och utställningsmaterial i form av roll-ups och PopUp-vägg. Hemsidan programmerades av duktiga webbyrån Clavis Communications i Lund utifrån Miyukis layout.

När den nya logotypen för första gången visades upp på en mässa i USA mottogs den och det nya materialet postivt och blev mycket uppskattat. Titta gärna på hemsidan. www.geccodots.com