Öka dina chanser att bli uppmärksammad i sommar

Nyhetstorka under sommaren

Alla har semester och ingen har tid att åstadkomma annat än att visa upp vad de äter, vart de reser och vem de badar med och hur många kattungar de har fått. Då ska du passa på att synas och komma med något vettig. Men det kan vara svårt att komma på vad man kan skriva om.


För att en nyhet ska väcka intresse och få publicitet är den: aktuell, nära geografiskt, mänsklig av allmänintresse, överraskande och helst udda. Kritik och motsatta åsikter kan också vara intressant.


Surfa på vågen
Vinkla din nyhet till någon eller något som redan präglar nyhetsbilden. Om du kan koppla din nyhet till ett aktuellt ämne så ökar dina möjligheter att föra fram dina budskap. När nu Nordiskt Forum gick av stapeln i Malmö med fokus på jämställdhet och feminismen fick mer utrymme än vanligt kan du passa på att släppa en nyhet om t ex en ny förening med nya aspekter på rasism, etnicitet och/eller sexuell läggning eller tjänster som underlättar jämställdhetsarbetet (om det nu finns nu någon sådan). Ett annat exempel är om det nyligen varit en miljökonferens. Surfa på vågen och berätta om ert företags miljötsatningar.


Intressant för många och konsekvenser för flera
Anpassa din nyhet så att den får en lokal vinkel och relevans geografiskt och/eller kulturellt så att mottagaren kan relatera till nyheten i sin egen vardag och känner igen sig. Nordiskt Forum fick kritik för att vara för snäv eftersom de inte tog hänsyn till alla andra grupper. Alltför många kände sig utanför och att budskapen inte nådde fram till vissa människor som hade velat få fokus på rasism, inte bara skillnaden mellan män och kvinnor. Vinkla nyheten så att den blir intressant för många och kanske får konsekvenser för flera. Det är t ex viktigt att inte bara faster Agda och morbror Claes blir heltända på jämställdhet, du måste få fler att känna igen sig och göra något. Kritik och motstridiga synpunkter är också intressant för de flesta av oss.


Ge människor ett mervärde
Ta fram något annorlunda som ligger utöver det förväntade, ju mer avvikande desto intressantare blir budskapet. Få nyheten att handla om människor i relation till produkter som skapar ett värde för dem som använder dem. Se till att din nyhet påverkar människors livssituation eller att den påverkar hur de gör sina affärer lönsammare, inreder på ett helt nytt sätt eller något annat ovanligt. Helst ska din nyhet kunna ge ett mervärde för läsarna.


Krydda budskapen
Erbjud också allt som är lite udda och ovanligt i din nyhet för att krydda ditt budskap. Det finns många exempel som intressanta undersökningar och forskningsrapporter som kan få dina fans och läsare att häpna. Gör uppföljningar, be kändisar att uttala sig (kan vara svårt, men känner du någon så dra dig inte för att fråga). Skriv 10-i-topplistor, kolla upp trender och få expertutlåtanden för just dina produkter och/eller tjänster.


Visa vad du går för
Var inte blyg berätta om dina förbättrade tjänster eller nya generationer av produkter. Visa dina resultat av tekniksatsningar.  Passa på att presentera lärorika och framgångsrika installationer eller praktikfall. Alla är intresserade av ny design eller andra ovanliga grepp och lösningar. Berätta att du har hittat nya marknadskanaler, distributörer och/eller agenturer. Visa upp finalomgångar och priser, framför allt de meriterande framgångarna och utmärkelserna som företaget har fått.


Puh, som du ser kan du inte komma och påstå att du inte har något att skriva om. Idéerna kan du använda och sprida i vilka medier som helst. Passa gärna på att skriva en story kring din nyhet så blir det ett intressantare budskap (du vet det här om storytelling och content marketing).


Om du ändå har idétorka så kontakta Jansäter Kommunikation, tel 040-97 07 80 och fråga efter Pia Jansäter!

Var generös - var alltid generös

Och var genuint intresserad i det du säger och det du gör.

Budskapet är på väg att bli en trend.  Vissa har vetat det länge som inom säljbranschen  eller coachning där ärlighet och tydlighet är viktiga verktyg.  För nå att ända fram så krävs det att man är  – genuin och trygg. 

Ett nytt grepp för att öka din försäljning

Ett nytt grepp för att öka din försäljning 

 

”Jag har alltid fått mina kunder på rekommendationer”. Om du svarar så här kan jag varmt rekommendera en kontakt med Reco.se. På Jajjas och Recos frukostseminarium den 10 juni med titeln ”Så gör du dina besökare till ambassadörer ” blev jag övertygad. 

Tobias Basilius, VD och grundare av Reco.se, berättade att rekommendationer både driver och ökar din försäljning. Visst åker du hellre till ett hotell som du ser har flera bra rekommendationer än ett som inte har några. Reklam möts idag av en allt större skepsis och kunderna är mer misstänksamma och ängsliga. Allt fler företag levererar liknande produkter och tjänster. Det är här rekommendationerna kommer in i bilden. De ger större trygghet och skapar trovärdighet eftersom det förmedlas via någon annan. Du sitter inte själv och skriva några superlativer om ditt eget företag. 

Om du är intresserad och vill inleda samarbete med Reco så erhåller du ett rejält rabatterat pris just nu. Nämn gärna att du har tagit del av informationen i Jansäters nyhetsbrev. 

Reco är Sveriges största rekommendationssajt med 130 000 unika användare varje vecka. Enligt InternetWorld är Reco.se för andra året i rad Sveriges bästa rekommendationssajt. ”Nu har även Reco.se blivit uppköpt av Bonnier, vilket kommer innebära att vi kommer få ännu mer muskler. Kontentan kommer bli att vi kommer kunna nå ut till ännu fler nya kunder för våra samarbetspartners”, berättar Sara Karlsson på Reco.se. 

 

Fastighetsbyrån´s VD gick även ut i en kort film med varför det är viktigt att starta ett samarbete med Reco

 Exempel på hur det kommer se ut på deras hemsida: 

Fastighetsbyrån Östermalm

Googlesökning Östermalm Fastighetsbyrån

Fastighetsbyrån Östermalm Kontor

 

 

Fler exempel: 

Husman-Hagberg Botkyrka-Salem

Fastighetsbyrån Tumba

Länsförsäkringar Älvsjö/Hägersten

Fastighetsbyrån Hägersten-Älvsjö

Diplomat-Mäkleri

Fem goda råd i hängmattan

Vi på Jansäter Kommunikation hoppas att ni har haft en blomstrande vår. Nu är sommaren här och vi önskar er soligt väder och långa lata dagar. Om det skulle bli långtråkigt i sommar får du här fem goda råd som du kan fundera på i hängmattan för att bli ännu mer framgångsrik i höst. 

 

Tre föreläsningar - lika bubblande som champagne

Livet är en hinderbana, säger Alexandra Pascalidou, journalist, författare och egenföretagare. För varje hinder blir du starkare och lär dig mer om livet. Karolina Wallin Brorsson, från företaget Protosell, säger att livet som företagare är som Macdonalds. Antingen handlare det om I’m loving it när du är uppe på m:et eller så befinner du dig djupt nere mellan det spretande m:et – Never again.

Designtrender

Ytterligare en talare under Internet i fokus var Anders Printz som pratade om de senaste trenderna inom design. Hur ser din logotyp och hemsida ut i de nya enheterna med tillhörande nya skärmbredder och format. Kan du böja din logotyp och vad händer i framtiden?