Newsjacking - nytt verktyg för publicitet

Många gånger tror vi PR-proffs, att vårt arbete bara är att bygga och underhålla medierelationerna. Nä, det gäller också att generera nyheter som kontinuerligt når ut. Vad kan du göra när du inte har en super nyhet, ny produkt, tjänst eller annat att förmedla? Hur kan du få publicitet?

Koppla ihop strategierna


Digitala medier berikar kommunikatörernas arbete (84 procent) enligt årets European Communication Monitor. 2 800 deltagare från 42 länder har deltagit i den största, empiriska undersökningen om strategisk kommunikation i världen. Kommunikatörerna är eniga om att de digitala kanalerna är de absolut viktigaste kanalerna när det kommer till strategiskt kommunikationsarbete.

Skörda nya kunskaper inför hösten

Följ med oss till Österlen den 7-9 september för att komma igång i höst
Fem hemligheter avslöjas om personlig marknadsföring

EN KURS FÖR ALLA SINNEN
Teori och praktik varvas med röstbalansering, retorik, presentationsteknik, storytelling, scenframställning, övning framför kamera och nya verktyg för att stärka ditt varumärke. På ankomstdagen lär vi känna varandra genom att laga mat tillsammans och äta gott. Med temat Kom-i-form gästspelar en hemlig person en av kvällarna för att berätta om matens betydelse för hälsan.

Läs mer på separat hemsida>>

FÖR VEM PASSAR KURSEN?
Vi välkomnar alla – ledare, lärare, kommunikatörer, presentatörer, säljare. Alla ni som känner er rösttrötta, nervösa framför publik och vill göra er röst hörd. Läs om Pias resa till att våga hålla tal>>

Här får du möjligheten att öva inför kamera, hjälp och expertis i att ändra eller förstärka ditt personliga varumärke.

Du som vill får också medieträning och blir bättre på medieretorik. Vi vet att du presterar bättre när du mår bättre. Därför inkluderar vi ayurveda för dig som är nyfiken eller är i behov av massage.

PRIS
Före den 31 juli är det 6 800 kr exkl. moms. OBS vi har förlängt möjligheten för dig att spara 1 000 kr!!
Från och med 1 augusti är det ordinarie pris 7 800 kr exkl. moms. Alla priser är angivna per person.

I PRISET INGÅR

  • Eget rum
  • Två nätters övernattning
  • Två luncher
  • Två frukostar
  • Två trerättersmenyer
  • Fika alla dagar.

ANMÄLAN
Den 18 augusti är sista dagen för anmälan. Maila till Pia Jansäter om du har frågor på This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
Hon nås även på mobil: 0709 837780

Anmäl dig här>>

Vi har bara åtta platser så först till kvarn...

Välkommen!

Inta scenen

Bara tanken att stå inför en grupp människor kan vara förfärligt. Att gå upp på en stor scen kan kännas svindlande. Jag har varken svimmat eller spytt, som tur är, men det har inte varit långt ifrån. Mina hemska upplevelser från skolan har satt djupa spår. Fotspår som jag har trampat mig ur med envishet och stort engagemang. Grunden till framgång är utbildning, träning och förberedelser. 

Öka dina chanser att bli uppmärksammad i sommar

Nyhetstorka under sommaren

Alla har semester och ingen har tid att åstadkomma annat än att visa upp vad de äter, vart de reser och vem de badar med och hur många kattungar de har fått. Då ska du passa på att synas och komma med något vettig. Men det kan vara svårt att komma på vad man kan skriva om.


För att en nyhet ska väcka intresse och få publicitet är den: aktuell, nära geografiskt, mänsklig av allmänintresse, överraskande och helst udda. Kritik och motsatta åsikter kan också vara intressant.


Surfa på vågen
Vinkla din nyhet till någon eller något som redan präglar nyhetsbilden. Om du kan koppla din nyhet till ett aktuellt ämne så ökar dina möjligheter att föra fram dina budskap. När nu Nordiskt Forum gick av stapeln i Malmö med fokus på jämställdhet och feminismen fick mer utrymme än vanligt kan du passa på att släppa en nyhet om t ex en ny förening med nya aspekter på rasism, etnicitet och/eller sexuell läggning eller tjänster som underlättar jämställdhetsarbetet (om det nu finns nu någon sådan). Ett annat exempel är om det nyligen varit en miljökonferens. Surfa på vågen och berätta om ert företags miljötsatningar.


Intressant för många och konsekvenser för flera
Anpassa din nyhet så att den får en lokal vinkel och relevans geografiskt och/eller kulturellt så att mottagaren kan relatera till nyheten i sin egen vardag och känner igen sig. Nordiskt Forum fick kritik för att vara för snäv eftersom de inte tog hänsyn till alla andra grupper. Alltför många kände sig utanför och att budskapen inte nådde fram till vissa människor som hade velat få fokus på rasism, inte bara skillnaden mellan män och kvinnor. Vinkla nyheten så att den blir intressant för många och kanske får konsekvenser för flera. Det är t ex viktigt att inte bara faster Agda och morbror Claes blir heltända på jämställdhet, du måste få fler att känna igen sig och göra något. Kritik och motstridiga synpunkter är också intressant för de flesta av oss.


Ge människor ett mervärde
Ta fram något annorlunda som ligger utöver det förväntade, ju mer avvikande desto intressantare blir budskapet. Få nyheten att handla om människor i relation till produkter som skapar ett värde för dem som använder dem. Se till att din nyhet påverkar människors livssituation eller att den påverkar hur de gör sina affärer lönsammare, inreder på ett helt nytt sätt eller något annat ovanligt. Helst ska din nyhet kunna ge ett mervärde för läsarna.


Krydda budskapen
Erbjud också allt som är lite udda och ovanligt i din nyhet för att krydda ditt budskap. Det finns många exempel som intressanta undersökningar och forskningsrapporter som kan få dina fans och läsare att häpna. Gör uppföljningar, be kändisar att uttala sig (kan vara svårt, men känner du någon så dra dig inte för att fråga). Skriv 10-i-topplistor, kolla upp trender och få expertutlåtanden för just dina produkter och/eller tjänster.


Visa vad du går för
Var inte blyg berätta om dina förbättrade tjänster eller nya generationer av produkter. Visa dina resultat av tekniksatsningar.  Passa på att presentera lärorika och framgångsrika installationer eller praktikfall. Alla är intresserade av ny design eller andra ovanliga grepp och lösningar. Berätta att du har hittat nya marknadskanaler, distributörer och/eller agenturer. Visa upp finalomgångar och priser, framför allt de meriterande framgångarna och utmärkelserna som företaget har fått.


Puh, som du ser kan du inte komma och påstå att du inte har något att skriva om. Idéerna kan du använda och sprida i vilka medier som helst. Passa gärna på att skriva en story kring din nyhet så blir det ett intressantare budskap (du vet det här om storytelling och content marketing).


Om du ändå har idétorka så kontakta Jansäter Kommunikation, tel 040-97 07 80 och fråga efter Pia Jansäter!

Var generös - var alltid generös

Och var genuint intresserad i det du säger och det du gör.

Budskapet är på väg att bli en trend.  Vissa har vetat det länge som inom säljbranschen  eller coachning där ärlighet och tydlighet är viktiga verktyg.  För nå att ända fram så krävs det att man är  – genuin och trygg.