Digitala trender, är alla flugor?

Det var ju, från början, sagt att internet bara var en "fluga". Något som snart skulle försvinna från rampljuset så fort människor tröttnat på nätverket. Istället öppnades en helt ny värld av möjligheter, inte minst för kommunikation. Idag är vi nästan alltid uppkopplade till internet via våra telefoner, plattor eller datorer och har skapat oss ett eget behov, något nästan beroendeframkallande. Vi måste helt enkelt vara tillgängliga, inte minst om du är företagare. Läs mer här för att inte missa framtida trender som kan gynna din verksamhet. Är man i god tid med att använda dessa kan det resultera i ett försprång på marknaden.

Man vill synas, nå kunderna, övertyga om produkternas och sin egen förträfflighet, man vill helt enkelt nå ut och visa sig lönsam, kompetent och effektiv. Av den anledningen är det viktigt att hålla utkik efter nya "flugor" som kan komma att påverka eller till och med formge den digitala världen och allt vad det innebär. Jag pratar om trender.

Trender kommer och går

Trender finns överallt och kan påverka oss på många olika sätt, allt ifrån hur vi klär oss till hur vi hanterar vår digitala närvaro. Trender kommer och går vilket gör att det kan kännas ansträngande att hänga med på alla förändringar. Det är ju ingen nyhet att världen blir en allt mer dynamisk plats där nästan ingenting står oförändrat. Vi har blivit experter på att sålla information och hantera informationsbruset - vilket kanske inte gör dig speciellt angelägen om att vara först med att anamma en trend. Men märk väl, vissa trender är här för att stanna, om inte så kan de ändå faktiskt hjälpa dig och ditt företag märkbart även om det bara är under en period. Även om du inte är så uppdaterad vad gäller medielandskapet så kan det ändå vara nyttigt att veta vad som kommer att spela en avgörande roll i framtiden när det kommer till PR och marknadsföring. Av den anledningen har vi på Jansäter Kommunikation tagit fram de digitala trender som vi tror är här för att stanna, ett bra tag iallafall! Så istället för att spekulera kring vilka trender man bör följa så har vi underlättat det för er, här presenteras tre stycken som vi tycker är värda att beakta:

1. Mobil applikationer

Kanske inte helt oväntat, nästan alla vet ju idag att det är ett stort område som kommer att fortsätta att prägla vår användning av mobiltelefoner. Det är många studenter som just nu sitter och håller på att bli experter inom just utveckling av appar, eller applikationer som ett egentligen heter. Detta tyder på att marknaden för dessa kommer fortsätta utvecklas och blomstra. Det finns många möjligheter med appar vad gäller kommunikation, e-handel, försäljning, utbildning, rådgivning, coachning, organisering eller andra förenklingar av företagsrelaterade ärenden. Detta är något företag borde uppmärksamma. Att vara först på plats och aktivt utnyttja en mjukvara kan ge ett försprång på marknaden.

2. Content marketing

När det kommer till content marketing så siktar man inte direkt på att sälja. Man siktar istället på att utföra marknadsaktiviteter som målgruppen kan vara intresserade av. Innehållet är ofta lärorikt eller/och underhållande. Dessa åtgärder sker metodisk och under längre perioder. Vid denna typ av marknadsföring tittar man på långsiktiga åtgärder som ska stärka varumärkets image, öka synligheten och stärka relationen med kunder samt intressenter. Det kan ses som att denna typ av marknadsföring utförs tillsammans med tankesättet från "hållbar utveckling". Ofta sker content marketing med understöd från trovärdiga källor och omfattande research. Det handlar helt enkelt om att dela med sig av intressant information till rätt målgrupp som ska öka tilliten, uppfattningen och uppmärksamheten som på längre sikt ska övertyga dem om att köpa din produkt/tjänst.

3 .Fortsätta lägga ner energi på sociala medier

Att använda sociala medier kan ju knappast ses som en trend. Det är något människor världen över har gjort sen år tillbaka, och något de kommer att fortsätta med. Nödvändigtvis kommer inte de sociala medier som är populära idag att fortsätta regera och ta samma plats i medielanskapet, men konceptet sociala medier är här för att stanna. Tips är att hålla ett öga på Google+ som är på framfart, ett socialt medium som med stor sannolikhet kommer ta större plats i den digitala världen. En annan sak som kan vara värd att observera är Twitters konstant växande tjänst som ständigt drar till sig ett större antal användare. Ett utmärkt val om man vill använda sig av fler kanaler än Facebook (som de flesta gör idag) och på så sätt öka den multimediala träffbarheten - där ett brett bruk av kanaler ökar möjligheten att bli uppmärksammad online.

Vad som kan vara en trend dock, är sättet man hanterar sin närvaro på samtliga medier. Fler och fler konsumenter fokuserar mer på vad olika organisationer publicerar på sina newsfeed. Detta är en anledning till att omsorgsfullt arbeta på innehållet av det material man lägger ut. Det finns många regler för hur man ska förhålla sig vid informationsutgivning online. Det är emellertid inte alltid så lätt att veta vad man faktiskt ska dela med sig av för att påverka sin publik på ett förmånligt sätt i förhållande till sitt företag. Av den anledningen kan det vara fördelaktigt att ta hjälp av en kommunikationsbyrå.


 Timmy Konneus, praktikant