Öka dina chanser att bli uppmärksammad i sommar

Nyhetstorka under sommaren

Alla har semester och ingen har tid att åstadkomma annat än att visa upp vad de äter, vart de reser och vem de badar med och hur många kattungar de har fått. Då ska du passa på att synas och komma med något vettig. Men det kan vara svårt att komma på vad man kan skriva om.


För att en nyhet ska väcka intresse och få publicitet är den: aktuell, nära geografiskt, mänsklig av allmänintresse, överraskande och helst udda. Kritik och motsatta åsikter kan också vara intressant.


Surfa på vågen
Vinkla din nyhet till någon eller något som redan präglar nyhetsbilden. Om du kan koppla din nyhet till ett aktuellt ämne så ökar dina möjligheter att föra fram dina budskap. När nu Nordiskt Forum gick av stapeln i Malmö med fokus på jämställdhet och feminismen fick mer utrymme än vanligt kan du passa på att släppa en nyhet om t ex en ny förening med nya aspekter på rasism, etnicitet och/eller sexuell läggning eller tjänster som underlättar jämställdhetsarbetet (om det nu finns nu någon sådan). Ett annat exempel är om det nyligen varit en miljökonferens. Surfa på vågen och berätta om ert företags miljötsatningar.


Intressant för många och konsekvenser för flera
Anpassa din nyhet så att den får en lokal vinkel och relevans geografiskt och/eller kulturellt så att mottagaren kan relatera till nyheten i sin egen vardag och känner igen sig. Nordiskt Forum fick kritik för att vara för snäv eftersom de inte tog hänsyn till alla andra grupper. Alltför många kände sig utanför och att budskapen inte nådde fram till vissa människor som hade velat få fokus på rasism, inte bara skillnaden mellan män och kvinnor. Vinkla nyheten så att den blir intressant för många och kanske får konsekvenser för flera. Det är t ex viktigt att inte bara faster Agda och morbror Claes blir heltända på jämställdhet, du måste få fler att känna igen sig och göra något. Kritik och motstridiga synpunkter är också intressant för de flesta av oss.


Ge människor ett mervärde
Ta fram något annorlunda som ligger utöver det förväntade, ju mer avvikande desto intressantare blir budskapet. Få nyheten att handla om människor i relation till produkter som skapar ett värde för dem som använder dem. Se till att din nyhet påverkar människors livssituation eller att den påverkar hur de gör sina affärer lönsammare, inreder på ett helt nytt sätt eller något annat ovanligt. Helst ska din nyhet kunna ge ett mervärde för läsarna.


Krydda budskapen
Erbjud också allt som är lite udda och ovanligt i din nyhet för att krydda ditt budskap. Det finns många exempel som intressanta undersökningar och forskningsrapporter som kan få dina fans och läsare att häpna. Gör uppföljningar, be kändisar att uttala sig (kan vara svårt, men känner du någon så dra dig inte för att fråga). Skriv 10-i-topplistor, kolla upp trender och få expertutlåtanden för just dina produkter och/eller tjänster.


Visa vad du går för
Var inte blyg berätta om dina förbättrade tjänster eller nya generationer av produkter. Visa dina resultat av tekniksatsningar.  Passa på att presentera lärorika och framgångsrika installationer eller praktikfall. Alla är intresserade av ny design eller andra ovanliga grepp och lösningar. Berätta att du har hittat nya marknadskanaler, distributörer och/eller agenturer. Visa upp finalomgångar och priser, framför allt de meriterande framgångarna och utmärkelserna som företaget har fått.


Puh, som du ser kan du inte komma och påstå att du inte har något att skriva om. Idéerna kan du använda och sprida i vilka medier som helst. Passa gärna på att skriva en story kring din nyhet så blir det ett intressantare budskap (du vet det här om storytelling och content marketing).


Om du ändå har idétorka så kontakta Jansäter Kommunikation, tel 040-97 07 80 och fråga efter Pia Jansäter!