Corporate Social Branding

Ett av de största namnen under Internet i fokus den 25 maj var Jacqueline Kothbauer som bland annat har givit ut böckerna Mediababe och Nätfokus. Kothbauer har medverkat även vid tidigare års Internet i fokus och hennes föreläsning var mycket uppskattad.

Corporate Social Branding handlar om det med personliga mötet med kunden som ger resultat. Media blir allt mer personorienterat, det kan man se bara man slår upp en dagstidning som idag ofta består av 70 % bild och 30 % text jämfört med hur det tidigare var omvända förhållanden.

Kothbauer är expert på personliga varumärken och har bland annat skrivit en bok om varför vi vill följa vissa personer som Carl Bildt och Blondinbella medan andra personer inte intresserar oss alls lika mycket. Numera bloggar hon även hos Resumé. Kothbauer lever verkligen som hon lär. Det hennes föreläsning handlar om är hur du bygger upp ditt eget varumärke på nätet genom att första fundera över vad som gör dig speciell (Vad är du till för? Vad tillför du?) och sen sprida det på alla möjliga sätt på nätet. Det kan till exempel vara att blogga om det du kan, leta upp rätt tidningar, gör dig sökbar, uppdatera din LinkedIn-profil på ett smart sätt osv.

En viktig sak är att inte prata allt för mycket om sig själv och sina produkter. Bättre är att samtala om saker som är av allmänintresse och dela med dig av din expertis.

Som företag är det viktigt att lyfta fram färgstarka medarbetare, A och O idag är att ha ett stort kontaktnät. Det handlar om säljdrivande, relationsbyggande kommunikation. En hemsida ska till exempel inte se ut som en broschyr, dialogen blir ett måste. Det kan lätt bli så att sociala medier fungerar som ett skyltfönster, det är viktigt att bjuda in och prata med sin målgrupp. LinkedIn ska du se som en kunddatabas och Twitter som omvärldsbevakning och nyhetsflöde.

När jag började arbeta på Jansäter Kommunikation fick jag lära mig att tänka "What's in it for me?" (även då utifrån mottagarens perspektiv) senare dök "What's in it for we?" upp och idag är mantrat "What's in it for them?". Vårt samhälle blir allt mer inriktat på mottagare och användare. Som marknadsförare krävs tankesättet att producera material som bygger på dina mottagares behov.

Linn Karlsson