Vet du hur din målgrupp beter sig på internet?

Det vet Getupdated. Svenskars onlinebeteende är en rapport på data sedan 2002. Här tas sökord, marknadsföring via e-post upp och vad som motiverar konsumenter till köp online.

Rapporten är sammanställd av oberoende företag och är den största i sitt slag. Rapporten finns nu att beställa via Getupdated. Genom att kartlägga beteenden baserat på ort, kön och ålder hjälper rapporten dig att publicera dina annonser på rätt ställe. När du känner till dina potentiella kunder och hur de rör sig på internet kan du optimera dina chanser att nå dem. 

Marknadsföring via mail

Om du är skeptisk till marknadsföring via mail är det säkert för att du mottagit mycket skräppost. Den typen av marknadsföring skall man som sändare undvika. Rapporten Svenskarnas onlinebeteende visar att 35 % av svenskarna har köpt en produkt eller tjänst som de sett i ett e-postutskick. Att marknadsföra sig via mail kan vara en fruktbar kommunikationskanal, om man har ett riktat budskap och målgruppen klart för sig.

Sökordannonsering via Google

 

Rapporten av Getupdated kartlägger hur svenskar söker information av olika slag på internet. Bland andra hur de använder sig av Google. Oavsett om användaren har kunskap om sökmotors-/sökordsannonsering så anser användaren att Google går att lita på och sökresultaten är till deras förfogande. 4 av 10 svenskar använder sin mobil för att söka sig till olika saker online och totalt använder sig 9 av 10 svenskar sökmotorn Google.

 

Sökord och dess möjligheter

 

Sökord till produkter eller tjänster ökar för varje år, visar rapporten. Det gäller därför att arbeta med längre sökord än med enskilda, breda fraser som tidigare. I dagens konkurrens framhäver rapporten att man har mycket att vinna genom att fokusera på många närliggande ord och fraser. Detta möjliggör långsiktigt arbete och ökar att användare hittar även komplicerade sökord. 

Webbshopens innehåll

Det som svenskarna tycker är det viktigaste innehållet på en webbshop är priset. 44 % av svenskarna svarar att priset är den avgörande faktorn för ett köp online. Det som anses ha minst relevans är fri frakt, snabb leverans och vad som rekommenderas eller inte via sociala medier. 90 % av respondenterna svarar att de fortfarande gör sina köp över sin traditionella dator. Endast drygt 20 % konsumerar via sin mobil eller sin surfplatta.

 

Getupdated har genomfört sin undersökning i 11 år, det är 4 500 personer som har svarat på 55 frågor.

 

Jennie Bank