Var på marknaden finns ditt företag?

Konsten att ha ett försprång på marknaden är en strategisk process som ofta grundar sig i observation. Ett sätt att få försteg  är genom omvärldsbevakning vilket innebär att man aktivt begrundar omvärlden för att kunna positionera sig själv väl.

 

Det gäller att hela tiden att se sig omkring för att kunna tidigt anpassa sig efter förändringar på marknaden samtidigt som man håller ett extra öga på konkurrenterna. På det sättet kan man förbereda inför kommande förändringar, få information om vad som möjligen bör göras för att utveckla din verksamhet och samtidigt kunna ligga steget före de andra företag som befinner sig i samma bransch som du.

Den klassiska SWOT- modellen är en effektiv metod att börja med. Den är en bra mall att följa vid en övergripande omvärldsbevakning. Testa att använda den och se vart ditt företag står på marknaden!

Swotmodell

Önskar du en mer omfattande, djupgående och detaljerad omvärldsbevakning så tveka inte att vända dig till oss på Jansäter Kommunikation. Vi har lång erfarenhet inom området och hjälper dig gärna. Vi kan konsten med försprång. Vi vet vad du behöver.

 

Timmy Konneus