Hur fyller jag mina kanaler med innehåll?

Content är lika med innehåll och ingen nyhet i sig. Däremot är kanalerna desto fler än förr och det kan kännas pressande att skriva något relevant och intressant. Innehållet i dina olika kanaler är oerhört viktigt och många an känna en press på sig att hitta på vad de ska skriva om. Här får du vad du ska tänka på och hur du hittar underlag till ditt innehåll.

Och vill du veta vad en nyhet är så hittar du det också. Kolla längst ned!

Hur börjar jag fylla mina kanaler med innehåll?

  • Det viktigaste är naturligtvis att undersöka hur målgruppen ser ut, vem de är, vad de gillar, hur de beter sig, vilka kanaler föredrar de framför andra etc.
  • Anpassa ditt innehåll efter vilken kanal det ska publiceras i, vilket syfte varje nätverk tjänar och vem du pratar med i respektive kanal. Skräddarsy sedan budskapet efter det. Dina följare på LinkedIn kommer garanterat att genomskåda ett inlägg som du ursprungligen publicerat på Instagram.
  • Tanken med sociala medier är just att de är sociala och interaktiva. Börja med att lyssna, lära och engagera.
  • Sociala kanaler är ett sätt för dig att göra ditt varumärke mer mänskligt. Agera på frågor som riktas till dig och interagera med dina följare samt personer inom din bransch.
  • Skapa meningsfullt innehåll. Om det bara är en person som själv skapar allt innehåll är det lätt hänt att det ni skapar blir enformigt och förutsägbart.
  • Ta istället in fler på företaget som har glöden. Ju mer varierande bakgrund och arbetsuppgifter de vanligtvis har, ju bättre! Dessa kommer att komma in med en helt annan syn och ge dig infallsvinklar som du kanske aldrig tänkt på.

Sex åtgärder för innehåll som du kan anpassa till din egen verksamhet

1. Gör en lista på händelser, tjänster, produkter eller projekt som har nyhetsvärde och
•    som kan profilera ditt företag
•    som bygger upp varumärket och ökar förtroendekapitalet
•    som säljer era ”produkter”

2. Gör en nyhetsvärdering av varje projekt
•    vilka beslut och händelser under olika faser kan vara av intresse att berätta för läsarna?
•    vilka positiva följder får vårt projekt? Vilka läsare kan vara intresserade?
•    vilka komplikationer kan uppstå under resans gång?
•    vilka kan vara intresserade av dessa?

3. Samla fakta och bakgrundsmaterial för att underlätta skrivandet
•    samla in faktamaterial med basfakta ”facts and figures”
•    tänk på att undersökningar och kartläggningar i sig kan ha stort nyhetsvärde
•    ta fram bra bilder – ritningar, fotografier och grafik ökar intresset enormt
•    gör en egen ”frågor och svarspolicy” för komplicerade projekt

6. Gör tidplan/utgivningsplan/publiceringsplan
•    dela upp allt ditt material till teman t ex per månad

Vad är en nyhet?

Man brukar tala om olika kriterier som man brukar bedöma nyheterna utifrån. Dessa kan vara till en hjälp i det egna arbetet då man ska bedöma om man har något att informera om:
•    Nyhetskriteriet
Ju mer okänd desto intressantare nyhet
•    Närhetskriteriet
Ju närmare grannar, arbetskamrater, kommuninnevånare, läsekrets, Sverige
•    Identifikation
Ju mänskligare och större möjligheter till personlig inlevelse
•    Konsekvens
Ju större konsekvenser för en person, företaget, landet, världen
•    Nyttokriteriet
Ju nyttigare och mer lönsam information
•    Aktualitetskriteriet
Ju mer aktuellt desto bättre(hälsa, miljö) trender, att kunna surfa på vågen
•    Goda nyhetskriteriet
95% utgörs av goda nyheter (tro det eller ej)




Öka dina chanser att bli uppmärksammad i sommar

Nyhetstorka under sommaren

Alla har semester och ingen har tid att åstadkomma annat än att visa upp vad de äter, vart de reser och vem de badar med och hur många kattungar de har fått. Då ska du passa på att synas och komma med något vettig. Men det kan vara svårt att komma på vad man kan skriva om.


För att en nyhet ska väcka intresse och få publicitet är den: aktuell, nära geografiskt, mänsklig av allmänintresse, överraskande och helst udda. Kritik och motsatta åsikter kan också vara intressant.


Surfa på vågen
Vinkla din nyhet till någon eller något som redan präglar nyhetsbilden. Om du kan koppla din nyhet till ett aktuellt ämne så ökar dina möjligheter att föra fram dina budskap. När nu Nordiskt Forum gick av stapeln i Malmö med fokus på jämställdhet och feminismen fick mer utrymme än vanligt kan du passa på att släppa en nyhet om t ex en ny förening med nya aspekter på rasism, etnicitet och/eller sexuell läggning eller tjänster som underlättar jämställdhetsarbetet (om det nu finns nu någon sådan). Ett annat exempel är om det nyligen varit en miljökonferens. Surfa på vågen och berätta om ert företags miljötsatningar.


Intressant för många och konsekvenser för flera
Anpassa din nyhet så att den får en lokal vinkel och relevans geografiskt och/eller kulturellt så att mottagaren kan relatera till nyheten i sin egen vardag och känner igen sig. Nordiskt Forum fick kritik för att vara för snäv eftersom de inte tog hänsyn till alla andra grupper. Alltför många kände sig utanför och att budskapen inte nådde fram till vissa människor som hade velat få fokus på rasism, inte bara skillnaden mellan män och kvinnor. Vinkla nyheten så att den blir intressant för många och kanske får konsekvenser för flera. Det är t ex viktigt att inte bara faster Agda och morbror Claes blir heltända på jämställdhet, du måste få fler att känna igen sig och göra något. Kritik och motstridiga synpunkter är också intressant för de flesta av oss.


Ge människor ett mervärde
Ta fram något annorlunda som ligger utöver det förväntade, ju mer avvikande desto intressantare blir budskapet. Få nyheten att handla om människor i relation till produkter som skapar ett värde för dem som använder dem. Se till att din nyhet påverkar människors livssituation eller att den påverkar hur de gör sina affärer lönsammare, inreder på ett helt nytt sätt eller något annat ovanligt. Helst ska din nyhet kunna ge ett mervärde för läsarna.


Krydda budskapen
Erbjud också allt som är lite udda och ovanligt i din nyhet för att krydda ditt budskap. Det finns många exempel som intressanta undersökningar och forskningsrapporter som kan få dina fans och läsare att häpna. Gör uppföljningar, be kändisar att uttala sig (kan vara svårt, men känner du någon så dra dig inte för att fråga). Skriv 10-i-topplistor, kolla upp trender och få expertutlåtanden för just dina produkter och/eller tjänster.


Visa vad du går för
Var inte blyg berätta om dina förbättrade tjänster eller nya generationer av produkter. Visa dina resultat av tekniksatsningar.  Passa på att presentera lärorika och framgångsrika installationer eller praktikfall. Alla är intresserade av ny design eller andra ovanliga grepp och lösningar. Berätta att du har hittat nya marknadskanaler, distributörer och/eller agenturer. Visa upp finalomgångar och priser, framför allt de meriterande framgångarna och utmärkelserna som företaget har fått.


Puh, som du ser kan du inte komma och påstå att du inte har något att skriva om. Idéerna kan du använda och sprida i vilka medier som helst. Passa gärna på att skriva en story kring din nyhet så blir det ett intressantare budskap (du vet det här om storytelling och content marketing).


Om du ändå har idétorka så kontakta Jansäter Kommunikation, tel 040-97 07 80 och fråga efter Pia Jansäter!

Corporate Social Branding

Ett av de största namnen under Internet i fokus den 25 maj var Jacqueline Kothbauer som bland annat har givit ut böckerna Mediababe och Nätfokus. Kothbauer har medverkat även vid tidigare års Internet i fokus och hennes föreläsning var mycket uppskattad.

Internet i fokus

Den 25 mars var det dags för årliga evenemanget Internet i Fokus. Vilken dag! Puh, mycket kunskap till stor del i form av tips och trender. Bland föreläsarna hördes representanter från Telenor, Skånetrafiken, Matter, Malmö högskola, PinMeTo och många andra.

Trendiga Twitter på nedgång

Den 17 mars presenterade kommunikationskoncernen Intellecta sin undersökning Twitterconsensus 2014 där de kartlagt det svenska användandet av Twitter. Man har även jämfört Sveriges användande med de andra nordiska länderna. Mannen bakom undersökning är Hampus Brynolf, strategichef på Intellecta.

Vet du hur din målgrupp beter sig på internet?

Google logotyp

Det vet Getupdated. Svenskars onlinebeteende är en rapport på data sedan 2002. Här tas sökord, marknadsföring via e-post upp och vad som motiverar konsumenter till köp online.

Var på marknaden finns ditt företag?

Konsten att ha ett försprång på marknaden är en strategisk process som ofta grundar sig i observation. Ett sätt att få försteg  är genom omvärldsbevakning vilket innebär att man aktivt begrundar omvärlden för att kunna positionera sig själv väl.