Tigrar med säljansvar

"Alla har ett säljansvar hos oss. Vi är tigrar. Det är vi som jagar istället för att bli jagade", säger Per Ekvall från ProspectEye. Vi fick under morgonen veta vad Lead Management och Marketing Automation är för någonting. Tove Verngren och Per Ekvall berättade om varför timing och rätt information är så viktigt inom försäljning.

ProspectEye är ett framgångsrikt företag som är på bettet och som mycket snabbt har utvecklats till framgångssaga. Mycket snabbt har ProspectEye utvecklats och kommer snart att utöka med 4-5 medarbetare till. Företaget finns också i Stockholm.

Per berättade om att de hade gjort en kampanj för att ta reda på var deras kunder går att få tag i. De hade delat upp budgeten och satsat lika mycket på att synas i vardera Google och Linkedin. På Google hade 70 % gått vidare från annonsen till ProspectEyes hemsida medan enbart 30 % kom från Linkedin. Det kom inga seriösa och intresserade prospekt från Google. Men av de 30 procenten från Linkedin var hela 44 % intressanta och tillhörde den målgrupp som det var lönt att bearbeta.

Rätt timing?

ProspectEye är ett mycket bra verktyg att använda i säljcykeln. Det värsta hindret för säljaren är att träffa rätt både när det gäller vem som ska kontaktas, vem som är beslutsfattare och om det är rätt läge/tid att kontakta kunden. Med ProspectEye kan du se vem som är inne på din hemsida, vad han/hon är intresserad av och på så sätt kan du fånga upp personen. Förhoppningsvis är personen mer mottaglig för dina säljargument och vad du har att berätta än om du bara ringer kalla samtal.

"Du får som säljare ett försprång och kan lättare ladda upp med de argument om produkten eller tjänsten som den blivande kunden har kollat på din hemsida", säger Tove.

Vi tror på den här tekniken och tjänsterna. Detta kommer att bli allt viktigare i framtiden att vara proaktiv. Vi måste fortsätta att jaga och förbli tigrar", avslutar Per med.